تحصیل دندانپزشکی در روسیه (+ شرایط 2023)

تحصیل دندانپزشکی در روسیه (+ شرایط 2023)

 

اگر علاقه مندان به رشته های پزشکی به دنبال تحصیل با کیفیت و ارزان می باشند، تحصیل دندانپزشکی در روسیه یکی از گزینه های بسیار مناسب در این زمینه می باشد.

کشور روسیه یکی از کشورهایی است که شهریه های دانشگاهی در آن مشمول سوبسیدهای دولتی می گردند و به همین دلیل شرایط تحصیل با کیفیت در دانشگاه های خود را برای دانشجویان بین المللی برای تمامی اقشار فراهم می نمایند.

هزینه مناسب تحصیل در کنار شرایط آسان پذیرش باعث افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در دانشگاه های روسیه بالاخص در رشته های پزشکی شده است.

دانشجویان دوره های پزشکی و دندانپزشکی در کشور روسیه می توانند دوره های تخصص را نیز در این کشور گذرانده و به عنوان متخصص در تمامی کشورهای جهان مشغول به کار گردند.

در این متن تلاش می نماییم تا تحصیل دندانپزشکی در روسیه و شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور را مورد تحلیل علمی قرار دهیم.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه در یک نگاه

روسیه کشوری فرهیخته است که بیش از نیمی از شهروندان آن دارای مدرک دانشگاهی هستند.

روس­ها پیشینه آموزشی غنی دارند و دانشگاه‌های آنها شرایط تحصیلی و اقامتی راحتی برای دانشجویان فراهم می‌کنند و به دانشجویان در سازگاری با کشور روسیه کمک می‌کنند.

دانشگاه‌های روسیه به آموزش انواع مختلفی از تخصص‌ها، در پزشکی،دندانپزشکی، مهندسی و علوم انسانی می‌پردازند و اغلب در جایگاه دانشگاه‌های برتر قرار دارند.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه (+ شرایط 2023)

امروزه  تحصیل در روسیه  در رشته دندانپزشکی بسیار مورد استقبال دانشجویان بین المللی قرار گرفته است و هر ساله تعداد زیادی دانشجوی خارجی را جذب می کند.

روسیه یکی از مقرون به صرفه ترین و محبوب ترین کشورها برای تحصیل دندانپزشکی تبدیل شده است و دوره های متنوع و فرصت های خوبی برای گذراندن دوره کارآموزی در بیمارستان ها و کلینیک های پیشرفته وجود دارد.

دندانپزشکی در روسیه نیز 5 سال به طول می انجامد و پس از اتمام دوره های درسی در دانشگاه دانشجو باید باید دوره های کارآموزی را نیز طی کند.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه به دو زبان انگلیسی و روسی امکانپذیر است و انتخاب زبان برای تحصیل به اختیار خود دانشجویان است و همچنین  برای اقدام به تحصیل در رشته دندان پزشکی روسیه هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد.

برای دانشجویان خارجی که قصد تحصیل دندانپزشکی به زبان روسی را دارند نیز در تمامی دانشگاه های بزرگ دوره های مقدماتی زبان روسی وجود دارد. این دوره ها 1 ساله هستند و شامل موارد زیر هستند:

  • دوره فشرده زبان روسی با مطالعه عمیق زبان تخصصی
  • معرفی سیستم تحصیلی روسیه و آزمون های انتخابی
  • دوره مواد آزمون ورودی (شیمی و زیست شناسی)
  • کلاس های شغلی
  • معرفی سبک زندگی سنتی و فرهنگ روسیه

شرایط عمومی تحصیل دندانپزشکی در روسیه

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان های انگلیسی، روسی و زبان فرانسه در دانشگاه های این کشور فراهم می باشد.
یکی از مزیت های تحصیل در روسیه عدم نیاز به ارائه مدرک زبان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور است.
دانشجویان بین المللی باید توجه داشته باشند اگرچه به ارائه مدرک زبان نیازی نمی باشد اما آن ها باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره های زبان شرکت نمایند تا به مهارت زبانی لازم دست پیدا نمایند.
دانشجویان علاوه بر پرداخت هزینه اندک جهت تحصیل، می توانند با هزینه اندک نیز در این کشور اسکان و زندگی نمایند.
هیچگونه محدودیت سنی جهت تحصیل دندانپزشکی در روسیه وجود ندارد و دانشجویان بدون شرکت در آزمون ورودی می توانند وارد دانشگاه های پزشکی این کشور شوند، اما دانشجویان باید در ابتدا وارد یک دوره نه ماهه تحت عنوان پاتفک در کالج های روسیه شده و سپس به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی بپردازند.
رشته دندانپزشکی در دانشگاه های روسیه یک دوره تحصیلی پنج سال می باشد.

به چه زبان های می توانید در روسیه تحصیل کنید؟

تحصیل درروسیه به صورت تمام وقت و حضوری است.

تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد، در بعضی از تخصص ها مثل پزشکی و داروسازی تحصیل به زبان فرانسه و روسی هم امکان پذیراست.

افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی روسیه به زبان فرانسه یا انگلیسی دارند باید مصاحبه انجام دهند. افرادی هم که می خواهند در روسیه به زبان روسی تحصیل کنند، باید یک دوره 7 تا 10 ماهه قبل از شروع کورس تحصیلی زبان بگذرانند و وارد دانشگاه شوند.

مراحل تحصیل دندانپزشکی در روسیه

دوره پادفک در کالج

دوره پادفک در واقع یک دوره آمادگی برای ورود به دانشگاه های روسیه می باشد

تحصیل دندانپزشکی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای 9 ماهه دارد. دوره آموزشی پادفک یکی از مهمترین مراحل تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی محسوب می‌شود.

این دوره نه ماهه در کالج‌های کشور روسیه برگزار شده و دانشجویان موظف هستند قبل از ورود به دانشگاه این دوره را کامل کرده و به اتمام برسانند.

معمولا کلاس های پادفک ها از ترم سپتامبر تا اکتبر و نوامبر شروع می شود یعنی به تاریخ خودمان تاریخ های شهریور تا حدود آذر ماه ولی برخی پادفک ها مثل پادفک دانشگاه سچینوا در ماه حدود فوریه که حدود بهمن ما می شود هم پذیرش دانشجو دارند.

اهمیت پادفک برای تحصیل پزشکی در روسیه

سوالی که بسیاری از متقاضیان تحصیل در روسیه از ما می پرسند این است که آیا مهم است دوره پاتفک را در کدام دانشگاه روسیه بگذرانیم؟ پاسخ آن این است که خیر اهمیتی ندارد که شما در کدام دانشگاه دوره پاتفک را می گذرانید و در واقع پادفک یک دوره مقدماتی برای ورود به دانشگاه های روسیه که زبان و یک سری دروس دیگر در حد دبیرستان کار میکنند ولی فقط یک جا ممکن است پاتفک اهمیت پیدا کند آن هم آنجاست که اگر متقاضی در دانشگاهی دوره پاتفک را گذراند و سال بعد آن دانشگاه از تایید وزارت بهداشت خارج شد چون دوره پاتفک را در آن دانشگاه گذرانده می تواند در همان دانشگاه ادامه تحصیل دهد و وزارت بهداشت مدرک شخص را تایید می کند.

 

مراحل تحصیل دندانپزشکی در روسیه

رشته دندانپزشکی نیز مانند دیگر رشته‌های پزشکی نیاز به گذراندن یک دوره مقدماتی یا عمومی مربوط به این رشته را دارد.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه با واحدهای درسی عمومی شروع می‌شود. پس از اتمام این دروس و کسب نمره قبولی، دانشجویان باید واحدهای درسی عملی و تخصصی دندانپزشکی را با بهترین رتبه به پایان برسانند.

با توجه به اینکه این دروس به صورت عملی تدریس می‌شوند، واحدهای درسی معمولا در مراکز درمانی آموزش داده می‌شوند.

شرکت در آزمون USE

در رشته دندانپزشکی نیز دانشجویان باید در آزمونی مخصوص به این رشته شرکت کنند. حضور در این آزمون برای ورود به مراکز آموزشی پزشکی ضرورت دارد. زبان روسی، زیست و شیمی از مهمترین دروس برای قبولی در این آزمون هستند.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

چرا تحصیل دندانپزشکی در روسیه؟

اکثر دانشگاه های برتر پزشکی روسیه از روش پذیرش ساده بدون آزمون پذیرش برای دانشجویان خارجی پیروی می کنند، آنها از طریق روش انتخاب پرونده درخواست پذیرش را مجاز می دانند.
هزینه تحصیل برای تحصیل پزشکی در روسیه یارانه ای است و هزینه های زندگی در مقایسه با تحصیل در بریتانیا یا هر کشور اروپایی یا آمریکایی دیگر مقرون به صرفه است.
با قدردانی از سازمان بهداشت جهانی و یونسکو، مدارک پزشکی روسیه در سطح بین المللی معتبر و شناخته شده هستند.

فرصت تحصیل در یک کشور امن را از دست ندهید

بدون تردید اگر بر پهناور ترین کشور جهان قوانین و مقررات خاصی حاکم نباشد اتفاقات ناخوشایند فراوانی رخ خواهد داد.

کشور روسیه از امنیت بسیار خوبی در زمینه های مختلف برخوردار بوده و همین دلیل باعث شده تا مهاجرت به روسیه یکی از کشور های جذاب مهاجرت برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، باشد.

  • جالب است بدانید که کشور روسیه با وجود آنکه یکی از قدرت های نظامی منطقه شناخته می‌شود به شهروندان خود اجازه حمل اسلحه بدون مجوز را نمی دهد.
  • شهروندان روسی ذاتاً افراد محتاط و مواظبی نسبت به اطراف خود هستند. این مسئله تا جایی ادامه پیدا می کند که در بسیاری از خودروهای شهروندان این کشور به خصوص خودروهای گران قیمت، دوربین های مدار بسته کوچکی نصب می شود.
  • برای جلوگیری از سرقت و دزدی در روسیه، تمامی مغازه ها، سوپر مارکت ها، فروشگاه ها، مراکز خرید و… به دوربین های مدار بسته مجهز هستند.
  • اگر شما به عنوان یک فرد در کشور روسیه اقدام به خرید و فروش یا نقل مکان کنید باید تمام موارد را با جزئیات در اداره ثبت احوال این کشور به ثبت برسانید در غیر این‌صورت جریمه سنگینی در انتظار شما خواهد بود.
  • جالب است بدانید که تأمین امنیت گردشگران و مهاجران در کشور روسیه به قدری حائز اهمیت است که برای پایتخت این کشور پلیس توریستی تعلیم داده شده است.

به عنوان جمع بندی این قسمت باید گفت: تحصیل در کشور روسیه امنیت دانشجویان را به میزان قابل قبولی تامین کرده و شرایط مناسبی را برای آن ها با هم خواهد کرد.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

در مورد هزینه ها باید این نکته را یادآور شد که هزینه زندگی دانشجویی در روسیه ماهانه بین 300 – 500 دلار می باشد.

از فواید تحصیل و زندگی در روسیه می توان به پایین بودن هزینه های خوابگاه ها نسبت به سایر دانشگاه های هم سطح در سرتاسر دنیا اشاره کرد.

هزینه تحصیل در روسیه بسته به نوع دانشگاه و شهر محل تحصیل متفاوت است اما به صورت میانگین، هزینه تحصیل سالانه بین 5 تا 12 هزار دلار می باشد؛ که البته این هزینه سالانه پرداخت می شود.

این نکته را باید خاطر نشان کرد که روسیه در حال حاضر از لحاظ نظام آموزشی جزء یکی از چند کشور مطرح جهان به حساب می آید و مدرک تحصیلی این کشور نیز برای دانشجو اعتبار جهانی دارد

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به تحصیل پزشکی در کشورهایی همچون انگلستان و آمریکا از هزینه های بسیار پایینی برخوردار است؛ ضمن اینکه امکان استفاده از امکانات عالی در رابطه با خوابگاه های نیمه رایگان نیز در این کشور وجود دارد.

فرد متقاضی می تواند جهت گذراندن دوره ای به نام دوره پاتفک وارد کشور روسیه شده و سپس در رشته هایی چون پزشکی عمومی، دندان پزشکی و داروسازی تحصیل نماید.

در اخذ پذیرش دانشگاه های پزشکی روسیه معدل دانشجو تعیین کننده و ملاک عمل نیست.

دوره پزشکی 6 سال و دوره دندان پزشکی 5 سال می باشد؛ که فرد متقاضی می بایست ابتدا یک دوره 6 تا 9 ماهه را در کالج بگذراند و سپس وارد دانشکده پزشکی شود البته در مواردی خاص ممکن است این کالج برای متقاضیان نباشد.

اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی روسیه سه ماه در سال (مهر، آبان و آذر) صورت می گیرد.

 

نظام آموزشی عالی روسیه و مدت دوره آموزش عالی پزشکی روسیه

طول مدت تحصیلی رشته های مختلف علوم پزشکی در روسیه:

  • پزشکی عمومی 6 سال
  • پزشکی ورزشی 6 سال
  • متخصص کودکان 6 سال
  • دندان پزشکی 5 سال
  • داروسازی 5 سال
  • روان شناسی بالینی 5 سال

کارشناسی ارشد پزشکی :

  • کارورزی/ دوره ی انترنی 1 سال
  • رزیدنتی بالینی 2 تا 5 سال ( با توجه به تخصص ها و تمایلات پزشک )
  • دکترا 3 سال

یکسال تحصیلی در دانشگاه روسیه 10 ماه طول می کشد (1 سپتامبر- 30 ژوئن) و سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می شود.  تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه از جهت هزینه مناسب تحصیل ، شرایط بسیار مطلوب ویزا ، رتبه ی بسیار بالای دانشگاه های روسیه می تواند گزینه خوبی باشد.

مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های معتبر روسیه

همانگونه که بیان نمودیم با توجه به هزینه اندک تحصیل و زندگی، کیفیت آموزش سطح بالا، عدم نیاز به شرکت در آزمون و امکان تحصیل به زبان انگلیسی از جمله مزیت های تحصیل دندانپزشکی در روسیه می باشند. جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه، دانشجویان بین المللی ملزم به جمع آوری و ارائه مدارک موجود در زیر به دانشگاه مربوطه می باشند:

دیپلم تجربی (نمره دروسی نظیر فیزیک، زیست شناسی و شیمی باید بالای 50 درصد باشند)

تمامی ریز نمرات تحصیلی دوران دبیرستان

گذرنامه معتبر

کپی مدارک هویتی

فرم درخواست پذیرش از دانشگاه

شرط معدل برای پذیرش تحصیل پزشکی در روسیه

خوشبخانه معدل چندان برای پذیرش از دانشگاه های روسیه اهمیت زیادی ندارد البته برخی از دانشگاه های این کشور محدودیت هایی را از جهت معدل برای پذیرش دانشجو دارند ولی در کل متقاضیانی که دارای معدل های خوبی نیستند چندان نگران این موضوع نباشند.

پس چنانچه دارای معدل خوبی هستید بهتر است برای دانشگاه های پاولوف یا لومونوسوف اقدام کنید و در غیر این صورت پادفک دانشگاه هایی مثل رودن سچینوا و غیره می توانید دوره پادفک و دانشگاه را بگذرانید.

 

شرایط تحصیل رایگان و بورسیه تحصیل پزشکی روسیه

در کشور روسیه تحصیل رایگان نیست٬ در برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان٬ اتریش و نروژ امکان تحصیل رایگان برای همه و همچنین دانشجویان بین المللی رایگان است. اما در روسیه دانشجویان بین المللی باید جهت تحصیل هزینه پرداخت کنند٬

در کشور روسیه تحصیل رایگان فقط در صورتی امکانپذیر است که دانشجو بتواند از دانشگاه های این کشور بورسیه بگیرد.

شرایط اخذ بورسیه برای رشته های پر طرفداری مثل پزشکی و دندانپزشکی چندان راحت نیست و نمی توان چندان امیدوار بود که بتوانید از ایران بورسیه تحصیلی روسیه برای این رشته ها دریافت کنید.

در هر صورت پیشنهاد ما این است که چنانچه قصد تحصیل رایگان پزشکی و یا اخذ بورسیه را دارید بهتر است دنبال کشور دیگری باشید ولی روسیه معمولاْ شرایطی ندارند که از ابتدا به شما بورسیه بدهد.

البته شرایط خاصی که از گاهی بنا به دلایلی برای بورسیه ایجاد می شود از این قاعده مستثنا است.

لیست دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه

طی لیست مشخص شده توسط وزارت بهداشت که معمولاً سالانه هم عوض می شود، دانشگاه های زیر مورد تایید واقع شده اند، البته همانطور که می دانید تایید یا عدم تایید یک دانشگاه توسط وزارت بهداشت حتما نشانه بار علمی آن دانشگاه نیست و دلایل زیادی در تایید و یا غیر تایید شدن دانشگاه ها موثر است.

  • نام دانشگاه رتبه جهانی(QS) وبسایت رسمی دانشگاه
    دانشگاه لومونوسوف مسکو 90 lomonosov moscow state university
    دانشگاه نووسیبریک 244 Novosibirsk State University
    دانشگاه سن پترزبورگ 235 Saint Petersburg State University
    دانشگاه دولتی تومسک 277 Tomsk State University
    دانشگاه کازان 439 Kazan Federal University

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

در حال حاضر 95 دانشگاه روسیه مورد تایید وزارت علوم ایران جای دارند. از همین رو دانشجویان بدون هیچ محدودیتی و در صورت احراز شرایط لازم قادر خواهند بود برای آنها اقدام نمایند.

این تنوع دانشگاه های مورد تایید به دانشجویان کمک می کند تا در انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی اختیار داشته باشند. لازم به ذکر است که تعداد دانشگاه های برتر روسیه به مراتب بالاتر از ان تعداد است و سایر دانشگاه های این کشور مورد تایید سایر کشوورهای برتر جهان است. در ادامه به گروه الف یا دانشگاه ههای ممتاز روسیه برای تحصیل اشاره می شود:

  1. Altai State University
  2. Bauman Moscow State Technical University
  3. Far Eastern Federal University (FEFU)
  4. National University of Science and Technology MISIS
  5. Higher School of Economics (HSE)
  6. Kazan Federal University
  7. Lobachevsky State University
  8. Lomonosov Moscow State University (MSU)
  9. Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT)
  10. Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University)
  11. National Research Nuclear University MEPhI (Moscow Engineering Physics Institute)
  12. Novosibirsk State University
  13. Peoples’ Friendship University of Russia
  14. Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
  15. Saint Petersburg Mining University
  16.  State University Saint Petersburg
  17.  (ITMO)
  18. Southern Federal University
  19. Tomsk Polytechnic University
  20. Tomsk State University
  21. Ural Federal University
  22. National Research Saratov State University

دانشگاه فدرال کازان (KFU)

تحصیل دندانپزشکی، در دانشگاه فدرال کازان امکان پذیر است. این دانشگاه حدود 200 سال پیش در روسیه تاسیس شد و امروزه با در بر گرفتن 2500 استاد و محقق، 43300 دانشجو که 5573 نفر از آن ها دانشجویان بین المللی هستند

همچنین ارائه بیش از 300 برنامه آموزشی در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف، یکی از بهترین دانشگاه های روسیه به شمار می رود.

این دانشگاه به خاطر لابراتورهای مجهز در رشته های مختلف مانند فیزیک، زیست شناسی، زیست پزشکی و شیمی شهرت دارد. لازم به ذکر است تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه کازان روسیه، شهریه محور است.

دانشگاه سچینوا (MSMU)

دانشگاه سچینوا، اولین دانشگاه دولتی پزشکی مسکو، در سال 1758 تاسیس شد.

تمرکز اصلی این دانشگاه بر آموزش پزشکان ماهر و با سطح بالای دانش است. 7 دانشکده ی دانشگاه MSMU، هر ساله پذیرای بیش از 15000 دانشجو هستند که 2200 نفر آن ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

این دانشگاه با دربرگیری 7 بیمارستان، 7 موسسه تحقیقاتی و 20 ساختمان آموزشی-پزشکی یکی از دانشگاه های بزرگ روسیه به شمار می رود.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه سچینوا روسیه، قدرت تشخیص، درمان و توانبخشی را در دانشجویان تقویت می کند و دانشجویانی که در این زمینه ها موفق عمل کنند و فارغ التحصیل شوند، می توانند از امکاناتی مانند بیمه و تجهیزات دندانپزشکی و تحقیقاتی استفاده کنند.

همچنین دوره های دو ساله رزیدنتی برای ادامه تحصیل دندانپزشکی در شاخه های دندانپزشکی ارتوپدی و کودکان در این دانشگاه برگزار می شود.

دانشگاه دوستی ملل

دانشگاه دوستی ملل (RUDN) یک دانشگاه چند رشته ای است و دانشجویان بین المللی از نقاط مختلف دنیا را می پذیرد.

بسیاری از برنامه های این دانشگاه با همکاری دانشگاه های کشورهای دیگر مانند شانگهای، انگلستان، آلمان، یونان، اسپانیا، ایتالیا، قزاقستان، چین و فرانسه صورت می گیرد.

این دانشگاه ها در شاخه های مختلف ریاضیات، فیزیک، پزشکی، شیمی و زبان های خارجی فعالیت می کند و برخی از رشته های ارائه شده در آن، عبارتند از:

  1. میکروبیولوژی.
  2. داروسازی.
  3. شیمی عالی.
  4. کنترل کیفیت دارو.
  5. تکنولوژی های مهندسی.

دانشگاه دولتی سنپترزبورگ

دانشگاه دولتی سنپترزبورگ که در سال 1724 تاسیس شده است، امروزه یکی از بهترین دانشگاه های روسیه به شمار می رود.

این دانشگاه برنامه های متنوع زیادی را در مقاطع تحصیلی مختلف برای بیش از 30000 دانشجو ارائه می دهد.

امکان بهره مندی از نزدیک به 7 میلیون جلد کتاب در کتابخانه دانشگاه سنپترزبورگ، از جمله مزایای تحصیل در این دانشگاه به شمار می رود.

از جمله شاخه های دندانپزشکی ارائه شده در این دانشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقدمه ای بر بیماری های دهان و دندان.
  2. دندانپزشکی پروتزی.
  3. دندانپزشکی کودک.
  4. جراحی دندان.
  5. ارتودنسی.

دانشگاه لوباچفسکی

دانشگاه لوباچفسکی واقع در شهر نیژنی نووگودور، یکی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل خصوصا در دوره های تخصصی است.

این دانشگاه برنامه های تحصیلی متنوعی را با بهترین امکانات و بورسیه های تحصیلی ارائه می دهد که بسیاری از آن ها به زبان انگلیسی هستند.

11 دانشکده این دانشگاه، پذیرای 26125 دانشجوست. از مزایای تحصیل در این دانشگاه می توان به امکان بهره مندی از 27 مرکز تحقیقاتی و لابراتور مجهز اشاره کرد.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

 

برترین شهرهای روسیه برای تحصیل

مراکز اصلی آموزش در روسیه در شهرهای مسکو، سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، روستوف، ساراتوف و کمروو قرار دارند.

در هر منطقه ای که تصمیم به تحصیل در روسیه داشته باشید، فعالیت ها و مکان های فرهنگی متعددی برای بازدید خواهید یافت. یکی دیگر از واقعیت های جالب در مورد شهرهای روسیه این است که آنها بسیار بزرگ هستند: برخی از شهرهای روسیه بزرگتر از بسیاری از شهرهای دانشجویی اروپایی هستند.

علاوه بر این، هیچ راهی وجود ندارد که در هیچ شهر روسیه خسته شوید. این به عنوان یکی از برترین مزایای تحصیل در روسیه به شمار می رود.

کار دانشجویی

از سال 2020، دانشجویان بین المللی قادر خواهند بود به طور قانونی و بدون هیچ گونه مجوز خاصی در روسیه کار کنند.

آنچه مهم است این است که کار با تحصیل شما تداخل نداشته باشد.

این حق کار دانشجویی می تواند بخش عمده ای از هزینه های دانشجویان را تامین نماید.

آمار خدمات جستجوی شغل SuperJob نشان می دهد که در طول پنج سال اول پس از فارغ التحصیلی، فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه می توانند حقوق ماهانه 900 تا 2000 دلار در روسیه دریافت کنند (در حالی که میانگین هزینه های زندگی برای روس های در سن کار 400 تا 500 دلار به ازای هر است. ماه).

دانش زبان روسی و تسلط کافی در رشته تحصیلی، شانس دانشجویان را برای ورود به بازار کار در روسیه افزایش می دهد.

خوابگاه های دانشجویی

دانشگاه های روسیه دارای خوابگاه های کریدور، بلوک و آپارتمان هستند. بسیاری از دانشگاه ها هر سه نوع خوابگاه را ارائه می دهند. دانشجویان بین المللی  بسته به مکان های موجود می توانند در هر یک از آنها اسکان داده شوند.

خوابگاه‌ های کریدور، اتاق‌ های دوش، دستشویی و آشپزخانه را به صورت مشترک استفاده می کنند، در حالی که در خوابگاه‌ های بلوک، امکانات رفاهی در هر بخش موجود است.

در خوابگاه‌ های آپارتمانی، همه اتاق‌ های نشیمن مجهز به حمام و آشپزخانه هستند.

به طور معمول در هر اتاق یک تا چهار نفر زندگی می کنند.

اتاق های دو تا سه نفره معمولاً به دانشجویان کارشناسی اختصاص داده می شود (اسکان چهار نفره کم است)، اتاق های دو نفره بین دانشجویان کارشناسی ارشد مشترک است و در برخی از دانشگاه ها به فارغ التحصیلان اتاق های تک نفره ارائه می شود.

دانشجویان بین المللی را می توان با همتایان روسی خود یا در خوابگاه هایی که مخصوص خارجی ها رزرو شده اسکان داد.

خوابگاه های دانشگاه بین 500 روبل (7 دلار) تا 5000 روبل (780 دلار) در ماه است و اغلب ارزان تر از اجاره های خصوصی می باشد.

خوابگاه های دانشگاه همیشه دارای آشپزخانه و حمام مشترک هستند. خوابگاه‌ ها مبله هستند، معمولاً در محوطه دانشگاه قرار دارند و اغلب در نزدیکی کافه‌ ها و امکانات ورزشی قرار دارند.

 

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

معایب تحصیل در روسیه

  1. نیاز به فراگیری زبان روسی برای برخی از رشته های تحصیلی و بهبود شرایط زندگی و کار
  2. عدم حق همراه برای دانشجویان متاهل علاقه مند به تحصیل در روسیه
  3. شرایط آب و هوایی نا مناسب در این کشور

شرایط سنی پذیرش تحصیل پزشکی در روسیه

سن یکی از پارامتر های مهم برای برخی کشورها از جهت پذیرش است برای مثال برای تحصیل پزشکی در چین شخص باید سن زیر ۲۵ داشته باشد و یا برای برخی کشور ها مثل آلمان اگر شخص دارای سن بالای ۲۴ یا ۲۵ باشد و قصد تحصیل پزشکی را داشته باشد مقداری شرایط سخت می شود ولی خوشبختانه در کشور روسیه خبری از محدودیت سنی نه برای پذیرش و نه برای ویزا نیست یعنی چنانچه متقاضی تحصیل در روسیه هستید اصلا بخاطر سن نگران نباشید.

جمع بندی

هزینه تحصیل و زندگی مناسب، آموزش در سطح جهانی، تعداد بالای دانشگاه و امکان استفاده از بورسیه تحصیلی برخی از دلایل ایده آل بودن شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه به شمار می روند.

اگر به دنبال تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور هستید و می خواهید به زبان انگلیسی در این رشته آموزش ببینید، تحصیل دندانپزشکی در روسیه می تواند گزینه ی مناسبی برایتان باشد و شما را یک قدم به رویایتان نزدیک کند.

مطالب مرتبط: تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور

 

SpatolAdmin
ارسال دیدگاه