آموزش تجهیزات, آموزشی

پلایر ارتودنسی یا انبر ارتودنسی کاربرد و انواع آن

انبر ارتودنسی یا پلایر ارتودنسی یک ابزار اساسی برای متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی است. اما آیا واقعاً می‌دانید چند نوع پلایر ارتودنسی وجود دارد و واقعاً برای چه چیزی کاربرد دارند؟ یک ضرب المثل می گوید هر حرفه ای باید یک انبر داشته باشد و انبر دندانپزشکان نیز همین پلایرهاست.

در این پست وبلاگ، ما قصد داریم مدل های اصلی را که هر دندانپزشکی از آنها استفاده می کند. و مطمئناً مدل های دیگری که می توانند کار ارتودنتیست را در تخصصی ترین درمان ها را تسهیل کنند، خلاصه کنیم.

در انتخاب مناسب ترین پلایر ارتودنسی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در بازار مارک ها و مدل های زیادی وجود دارد، برخی مانند انگل پلایر نیازی به معرفی ندارند. و برای دهه ها بین ابزار اصلی هر کلینیک دندانپزشکی بوده اند، چه در زمینه ارتودنسی و چه در دندانپزشکی عمومی. مدل‌های دیگر همتراز با درمان‌های جدید ارتودنسی به‌ عنوان تکامل‌ها و تغییرات برای مطابقت با نیازهای مواد جدید مانند NiTi و قابلیت تغییر شکل الاستیک آن برای ایجاد شکل دائمی به سیم، یا براکت‌های پیشگامانه با اشکال جدید بستن و حداقل ظاهر شده‌اند. اندازه برای قرارگیری آن که به ابزارهای دندانپزشکی دقیق و دقیق تری نیاز دارد.

اما تفاوت بین دو پلایر ارتودنسی با ظاهری مشابه که دارای تفاوت قیمتی که می تواند دو یا سه برابر شود چیست؟ خرید انبر ارتودنسی باید به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر گرفته شود. چه برای یک دانشجوی دندانپزشکی باشد، چه در زمینه یک دندانپزشک متخصص باشد و چه برای انجام هرگونه هماهنگی روی قلاب پروتز، که پرداخت های بیش از حد نیاز نیست.

حداقل مورد نیاز برای پلایر ارتودنسی و مرتبط با بقیه ابزارهای ارتودنسی این است که آنها از استیل مرغوب ساخته شده باشند که طبق قانون برای اطمینان از استریلیزاسیون مناسب و مقاومت در برابر خوردگی لازم است. با این حال، با توجه به خاصیت درمان و جابجایی، آنها به مقاومت بیشتری نیاز دارند تا از تنش ثابت، خمش و برش سیم‌ها جان سالم به در ببرند تا از سایش یا تغییر شکل در لبه و قسمت پر استفاده آن جلوگیری شود.

انبر ارتودنسی آنگل الیکات - ابزار ارتودنسی

یک نمونه از پلایر آنگل ارتودنسی

بهترین مارک پلایر ارتودنسی چیست؟

در بازار می‌توانیم پلایرهای زیادی را مناسب مصارف درمانی دانشگاهی و دم دستی به وفور پیدا کنیم. اما برای یک متخصص ارتودنسی انتخاب یک پلایر ارتودنسی با استهلاک کم و طول عمر بالا یک اولویت است. بنابراین آنها به سراغ برترین برند ها می روند. برندهایی مانند  Hu-Friedy، Otto Liebinger یا Carl Martin و … در کاتالوگ‌های خود همان مدل را در پوشش‌های مختلف و بهبود یافته دارند. آلیاژهایی مانند تنگستن و تیتانیوم که استحکام بیشتری را برای سخت‌ترین شرایط بالینی به آن‌ها می‌دهد. متاسفانه ما بدلیل محدودیت های واردات بسیار به ندرت بتوانیم از برندهایی که غول صنعت خود بشمار می روند استفاده کنیم.

با این حال ما در اسپاتول با تحقیقات و بررسی های گسترده خود سعی کردیم بهترین برند های ممکن که در دسترس تر و قابل اعتماد تر باشند، و تا حدودی زیادی از نظر کفیت با برند های برتر برابری کنند را جایگزین کنیم. یکی از بهترین برند های قابل جایگزینی که می توانیم به شما معرفی کنیم برند دنتال دیوایز است.

 

ویژگی های ظاهری و کاربرد انواع انبر ارتودنسی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای طبقه‌بندی انبر ارتودنسی یا همان پلایر ارتودنسی بر اساس عملکرد خاص آن در تخصص است، و حتی اگر برخی از آنها می‌توانند در محدوده‌های بزرگ چند منظوره باشند، موارد زیر از جمله آنها هستند:

پلایر باند

همانطور که از نام آن پیداست، آنها به از بین بردن نوارها، چسب ها و تکیه گاه ها کمک می کنند. مهمترین قسمت نوک یا قله باند است که باند را جدا می کند، می توان آن را برای دست زدن به دقت عالی و با یک پد پلاستیکی در انتهای دیگر دندانه دار کرد.

مدل‌های کلی و خاصی برای باندهای قدامی و خلفی وجود دارد، مهمترین جزئیاتی که باید در نظر گرفت این است که دستگیره باید راحت و به اندازه کافی بلند باشد تا دسترسی کافی به ناحیه خلفی داشته باشد.

پلایر پاک کننده چسب

پلایر حذف چسب دارای یک تیغه در یک طرف با یک پد اکلوزال در طرف دیگر برای حذف چسب ها و عوامل باندینگ است. همچنین می توان از آنها برای برداشتن براکت های فلزی و زیبایی استفاده کرد.

نوک ها می توانند از فولاد ضد زنگ یا با درج های کاربید تنگستن ساخته شوند تا قابلیت چسبندگی بهتری داشته باشند و زاویه بهتری برای دسترسی به عقب داشته باشند. برخی نیز دارای مکانیزم فنری برای دوام بهتر هستند.

پلایر کانتورینگ

این نوع پلایر ارتودنسی بسیار همه کاره برای شکل دادن و کانتور کردن نوارهای مولر و تطبیق خطوط تاج ایده آل هستند. آنها همچنین به ویژه برای قرار دادن منحنی های برجسته در سیم ها مفید هستند.

انبرهای کانتورینگ می توانند یک سطح نوک شکاف دار را برای گرفتن دقیق قوس های با اندازه خاص ارائه دهند یا ممکن است برای کانتور کردن سیم مطابق با ضخامت نوک که در آن قرار می گیرد، شکاف نداشته باشند.

باید یک دستگیره مطمئن برای جلوگیری از خراشیدگی سیم ها هنگام کانتور کردن و خم شدن قوس ها ایجاد کنند.

پلایر فشاری یا چین دار

پلایر چین دار  کاربردهای مختلفی دارد، از جمله قرار دادن استاپ ها و لوله ها در قوس ها، نوارهای چین دار و حاشیه های لثه تاج ها برای اطمینان از چسبندگی محکم و چسباندن و قلاب کردن قلاب ها.

آنها می توانند زاویه دار یا مستقیم باشند و برای دسترسی بهتر داخل دهانی باید نوک نازکی داشته باشند. آنها به طور ویژه طراحی شده اند تا از آسیب یا بریدگی قلاب ها، نوارها یا لوله ها در هنگام فشار وارد کردن جلوگیری کنند.

پلایر توخالی

انبر توخالی برای بازسازی و کانتور قوس ها و تشکیل قوس های پالاتین استفاده می شود. نوک ها با فک های مقعر و محدب چیده شده اند تا بازسازی را ساده و دقیق کنند. این نوع انبر ارتودنسی در قوس های فولادی ضد زنگ و NiTi (نیکل تیتانیوم) تا 0.020 اینچ به خوبی کار می کند.

پلایر ارتودنسی حلقه ای

پلایر طراحی شده برای تشکیل حلقه بر روی قوس های ارتودنسی. دارای نوک های ویژه ای برای تسهیل ایجاد انحنا در ضخامت های مختلف است، مهم است که از سازگاری ابزار با توجه به ضخامت فولادی که باید خم شود برای رسیدن به راحتی اطمینان حاصل شود.

پلایر الاستیک کش

انبردست طراحی شده برای انبساط و نگه داشتن الاستیک در هنگام قرار دادن. این انبردست یک نوک مخروطی بلند به شکل بشکه برای دسترسی اصلی و قرار دادن هر ربع ارائه می دهد.

ممکن است قله ها متمایل باشند و نوک آن برای جلوگیری از لغزش شکاف داشته باشد تا زمانی که کش برای قرار دادن آماده شود. عرض دهانه اغلب از طریق یک پیچ کنترل می شود.

پلایر تخصصی ارتودنسی

با توجه به تنوع و نوآوری برخی از درمان‌ها، پلایرهای تخصصی ارتودنسی وجود دارد که ممکن است شامل انواع انبر ارتودنسی باشد که برای انجام روش‌های پیچیده دندان‌پزشکی در نظر گرفته شده‌اند، مانند شکل‌دهی دقیق حلقه نانسی، شکل‌دهی نگهدارنده، حلقه‌های تویید و مارپیچ، تنظیم خارجی صورت و کمان. ، استخراج تاج در میان دیگران.

قسمت فعال این انبردست تخصصی ارتودنسی برای انجام یک روش خاص طراحی شده است. آنها ممکن است شامل درج های کاربید تنگستن برای استحکام بیشتر، چسبندگی عالی و جلوگیری از انتهای تیز و نوک تیز هنگام برش باشند.

مرجع ترجمه : www.dentaltix.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *